Franz Kafka er en af verdens mest kendte jødiske forfattere. I hans dagbogsnotater og korrespondance tematiserer han tit jødedommen og sit forhold til det jødiske. I hans litterære værker derimod leder man forgæves efter ord som ’jødedom’ eller ’jøde’. Her sker tematiseringen af jødiske emner og udfordringer indirekte og mere implicit.
En sjælden undtagelse er Kafkas prosafragment I vores synagoge fra 1922, der blev publiceret posthum af Kafkas ven Max Brod. Her er skuepladsen en jødisk gudstjeneste, og hovedpersonerne er medlemmer af en lille jødisk menighed. Fragmentet er kun to sider langt, men det var nok for Kafka til at skabe en særlig stemning og opbygge en speciel fortælleramme.
Kortfilmen ’In our synagogue’
Kafkas fragment inspirerede den ukrainske instruktør Ivan Orlenko til kortfilmen ’In our synagogue’. Han tilføjede en kort rammefortælling til Kafkas forlæg, men følger ellers relativt nøjagtigt det spor, Kafka lagde for snart 100 år siden. Historien handler om et måragtigt dyr, som har boet i synagogen i en lille landsby i mange år. De fleste synagogegængere har efterhånden vænnet sig til dyret, der kommer ud af sit skjul under gudstjenesten. Var det ikke for nogle af kvinderne, som reagerer med hysteriske skrig, når de får øje på dyret, ville de formodentligt helt have glemt det. Men hvorfor bliver dyret stadig uroligt under gudstjenesten? Efter de mange år skulle man mene, at det havde vænnet sig til lyden af den bedende menighed. Eller ved dyret måske noget, de tre generationer, som er forsamlet i synagogen, ikke ved? Ved det noget om et uheld, de bedende har glemt, eller fornemmer det et kommende uheld?
Kortfilminstruktøren Orlenko lader en ung dreng udforske mysteriet om synagogedyret. Orlenkos rammefortælling giver Kafkas forlæg en ny tvist — og en uventet slutning. Sort-hvid optagelserne og musikken bidrager til en kafkask grundstemning, og det faktum, at skuespillerne taler jiddisch, bidrager til historiens autenticitet.
Ukrainsk-fransk co–produktion
’In our synagogue’ er en ukrainsk-fransk co-produktion, som blev optaget i Strasbourg og forskellige steder i Ukraine. Scenerne omkring gudstjenesten blev filmet i en synagoge fra 1800-tallet i Khust i den sydvestlige del af Ukraine.
Kortfilmen har allerede været på programmet ved flere filmfestivaler og fik bl.a. prisen for bedste ukrainske kortfilm på Odessas internationale filmfestival. Den kan nu også streames med engelske undertekster på webstedet Takflix — til ca. syv danske kroner.
Kafkas originaltekst ’In unserer Synagoge’ og den engelske oversættelse „In our synagogue“ er i øvrigt public domain. Den danske oversættelse ’I vores synagoge’ indgår i samlingen Franz Kafka: Efterladte fortællinger (Gyldendal, 2008).
International titel: In our synagogue
Alternative titler: אין אונדזער שול / Dans notre synagogue / У нашій синагозі
Instruktør: Ivan Orlenko
Manuskript: Ivan Orlenko, Michael Felsenbaum (oversættelse til jiddisch)
Producer: Olena Yershova
Musik: Roman Grygoriv
Produktionsland: Ukraine, Frankrig
Sprog: Jiddisch (engelske undertekster)
Længde: 19 minutter
Kategori: Sort-hvid, kortfilm
Streaming: Takflix
LÆS OGSÅ
Nobel Prisen 2020 i litteratur går til Louise Glück
Indrømmet – jeg havde aldrig hørt om kvinden før. En tilbagevende vittighed er ifølge kilder at råbe ’endelig’, når navnet på en forfatter, man aldrig har hørt om, bliver læst op i Stockholm som årets modtager af Nobel Prisen. Men mange i Europa ville som jeg nok...
Faster Hildas Testamente – omtale
Jeanne Goldschmidt debuterer med en roman om sin fjerne bedstefar, maleren og kunsthistorikeren Ernst Goldschmidt. En søndag morgen i 1954, på vej op ad Jægersborg Allé med sin storesøster, mødte Jeanne Goldschmidt for første og eneste gang sin farfar. Det blev kun...
Forlaget Gladiator udgiver Janina Katz’ roman Putska fra 1997
"Putska er en autobiografisk roman, der handler om forfatterens egen barndom og ungdom i Krakow i 1950’ernes og 1960’ernes Polen, år, der er turbulente og fulde af forandringer – især for en ung kvinde med jødisk afstamning, der må tage stilling til egen identitet i...