Camille Pissarro er kendt som en af impressionismens vigtigste og mest produktive malere. Han bliver ofte nævnt i samme åndedrag som Paul Cézanne eller Paul Gauguin, og folk kender ham først og fremmest som fransk maler. Men Camille Pissarro var også dansk statsborger: Han blev født som Jacob Abraham Camille Pizzarro på Sankt Thomas i Dansk Vestindien og voksede op i det jødiske mindretal på øen.
Det er denne mindre kendte del af Pissarros og Pizzarro-slægtens liv, som den amerikanske forfatter Alice Hoffman sætter fokus på i sin roman Vi fulgte skildpadderne. På romanens første 200 sider er det malerens mor, Rachel Pomié Petit Pizzarro, der fortæller om sine forfædre, der flygtede fra jødeforfølgelser i Spanien, Portugal og Frankrig til den nye verden, først til Sydamerika, så videre til Saint-Domingue, og da den danske konge havde udstedt en forordning om religionsfrihed på Sankt Thomas, til øens hovedby Charlotte Amalie. Hun fortæller om sin opvækst i den lille jødiske menighed, som grundlægger en af den nye verdens første synagoger og i begyndelsen af 1800-tallet består af omkring 80 familier. Rachel har det svært med at finde sin plads i dette samfund. Sammen med sin bedste veninde, den afrocaribiske pige Jestine, drømmer hun om at forlade de snævre rammer på den lille ø, hvor slaveriet stadig er almindeligt og hvor det er mændene, som bestemmer. Men da familiens virksomhed havner i finansielle vanskeligheder, brister denne drøm og Rachels barndom slutter brat.
I den anden halvdel af bogen tager Rachels søn Jacob Camille Pizzarro over som fortæller. Nu ser vi livet på den vestindiske ø gennem hans øjne. Han er en skarp iagttager og har det vanskeligt med at finde sig i den strenge sociale hakkeorden, der bestemmer hverdagen både i den jødiske mikrokosmos og i det omgivende multikulturelle og multireligiøse samfund. Alle har en — mere eller mindre fordelagtig — fast plads i dette samfund: den afrocaribiske befolkning og de europæiske indvandrere, tilhængere af den lokale folketro, lutheranere og jøder.
På grund af en konflikt mellem hans forældre og den jødiske menighed må han ikke gå på øens jødiske skole, men går i stedet i herrnhuternes skole. For den unge Jacob er det lige meget. Han er glad for, at han slipper for hebraisktimerne og har mere tid til sine interesser: først og fremmest naturen omkring sig, farverne, blåt og grønt, som findes i utællelige nuancer på øen. Meget tidligt i sit liv føler han sig kaldet til at tegne og male, at percipere omverdenen og gengiver den — ikke kun det, som er synligt ved første øjekast, men også det, som skjuler sig under overfladen.
Men der skulle gå mange år, før forældrene gav ham lov til at forlade familieforretningen og dedikere sig helt og holdent til kunsten, og Jacob Abraham Camille Pizzarro endelig bliver til Camille Pissarro.
Alice Hoffman blander fakta og reelle episoder fra Camille Pissarros og hans families liv sammen med fiktive hændelser og personer. Familiens vestindiske venner, naboer og tjenestefolk, som også fylder meget i fortællingen, er således frit opfundne. For eksempel kærlighedshistorien mellem Rachels veninde Jestine og Rachels fætter Aaron eller historien om Jestines datter Lydia, som senere i bogen væves sammen med Camilles kostskoleophold i Paris.
Til dette interessante mix af fiktion og virkelighed tilføjer forfatteren elementer fra en bred vifte af genrer: lidt historisk roman, lidt kunstner-portræt, lidt slægtshistorie og — takket være korte fortællinger om vestindiske myter og folketro — lidt magisk realisme. Men frem for alt er Vi fulgte skildpadderne en roman om kærlighed: Kærlighed ved første blik mellem Rachel Pomié Petit og Frédéric Pizzarro, som skaber skandale og en stor konflikt mellem Pizzarro-familien og den jødiske menighed, der ikke godkender forholdet mellem de to, fordi de er beslægtet gennem ægteskab. Kærlighed mellem Jestine og Aaron, som heller ikke bliver godkendt af samfundet, fordi de tilhører forskellige klasser. Kærlighed mellem den unge talentfulde kunstner Camille og familiens franske tjenestepige Julie, som i begyndelsen heller ikke anses for passende. Kendetegnende ved alle disse forhold er modsætninger, som synes uoverkommelige, men som i sidste ende supplerer hinanden i en frugtbar forening af modsætninger, eller „Marriage of Opposites“ som romanens originaltitel lyder.
Alice Hoffmans roman Vi fulgte skildpadderne byder på en varieret, underholdende og spændende læsning om den impressionistiske maler Camille Pissarro, hans sefardiske familiebaggrund og hans fødeø Sankt Thomas i Dansk Vestindien. Forfatteren blander historiske og biografiske fakta, sefardisk slægtshistorie, naturbeskrivelser, vestindiske eventyr og kærlighedshistorier sammen til en rigtig god læseoplevelse, en fin litterær sommercocktail.
Titel: Vi fulgte skildpadderne
Forfatter: Alice Hoffman
Udgiver: Forlaget Valdemar
Udgivelsesår: 2020
Omfang: 393 sider
Originaltitel: The Marriage of Opposites (oversat af Birgitte Brix)
Pris: 299 kroner
Foto: Frank Gabel
LÆS OGSÅ
Rabbiner Jonathan Sacks er død 72 år gammel
Rabbiner Sir Jonathan Sacks, Englands tidligere overrabbiner, døde lørdag morgen 72 pr gammel. Sacks var midt i sin tredje kamp mod kræft, hvilket han meddelte i oktober. I sine 22 år som overrabbiner optrådte han som den mest synlige jødiske leder, ikke bare i...
Datterens fortælling — 2. bog i A. Correas Holocaust-trilogi er udkommet
Datterens fortælling er den anden roman i Armando Lucas Correas Holocaust-triologi. Ligesom i den første, Den tyske pige, har Correa opbygget handlingen omkring en række dramatiske historiske begivenheder: bogbrændinger i Berlin i 1933, Krystalnatten i 1938, sejladsen...
Bubbe Awards 2020: international pris for jødisk musik
Sidste uge løb den 11. udgave af Kleztival af stablen — en international festival for jødisk musik, organiseret af Instituto da Música Judaica Brasil (IMJBrasil) i São Paulo. Igen i år bød festivalen på en bred vifte af arrangementer omkring jødisk musik i dens mange...