Foto: Niels Ditlev.
”Hvis jeg var en rig mand”, synger mælkemanden Tevye, som han har gjort på alverdens scener siden uropførelsen af Spillemand på en Tagryg på Broadway i 1964. Dengang modtog den hele ni Tony Awards og spillede hele 3.242 gange i træk. Siden har musicalen været opført igen og igen både på Broadway, West End i London og på utallige andre scener verden over. Musicalen har gennem årene dannet baggrund for både film, tv-serier og musik. Forestillingen fik sin første danske opførelse i 1966 på Det Ny Scala – i dag Nørrebro Teater.
Berlingske Tidende har hele to anmeldelser af Det Ny Teaters opsætning af Spillemand på en Tagryg. Den ene er af avisens teaterredaktør Jakob Steen Olsen, der kalder forestillingen “varm, vedkommende og vittig” og lader fem stjerner falde ned over siden. Den anden er af Bent Blüdnikow, som ser forestillingen fra et jødisk perspektiv. Bent Blüdnikow er glad for Tommy Kenter i rollen som Tevye og skriver om et af tidens store emner, der har sneget sig ind på universiteterne og i den offentlige debat: spørgsmålet om kulturel appropriation “Det er for tiden megen tale om kulturel appropriation. På dansk betyder det at stjæle kultur fra andre minoriteter. Det vil sige, at når man smykker sig med kulturelle særpræg fra f.eks. indianere eller afroamerikanere, så kan man beskyldes for at stjæle deres kultur. Intet ligger mig fjernere end at fremføre den slags (…) Jeg er glad og stolt over, at Indenfor Murene og nu Spillemand på Tagryg opføres af danske skuespillere, der såvidt jeg kan bedømme ud fra kataloget næppe er jøder. De gør alle en ypperlig indsats, og instruktør, orkester og scenógraf har alle bidraget til at gøre denne forestilling til fornemt teater, der med sin skildring af flugt, forbudt kærlighed og traditionens og religionens betydning har et aktuelt budskab til alle,” skriver Bent Blüdnikow.
Tommy Kenter, spiller altså Tevye i det han selv kalder for karrierens sidste bærende teaterrolle. Den garvede skuespiller slår hermed sløjfe på en lang karriere på scenekanten, der netop blev indledt med en rolle i Den Forelskede Kamphane på Det Ny Teater som 10-årig.
LÆS OGSÅ
Museet er lukket, kom indenfor
Langsomt men sikkert fortsætter hverdagslivet i de fleste lande. Det er nok under mange sikkerhedsmæssige tiltag og restriktioner, men alligevel: en lille smule normalitet er kommet tilbage. Når det er sagt, så tager det endnu et stykke tid, før vi kan rejse og nyde...
Momentum på Børsen
Kunstnerne Sophie Dupont, Lillibeth Cuenca Rasmussen, Mette Riise og kunstnerduoen Philip | Schneider vil i rammerne af den historiske Børssal opføre fire live performances. Forestillingen er kurateret af Natalia Gutman. Den gamle varebørs bygget af Christian IV i...
Mexicansk jødisk kunstner Aliza Nisenbaum om sine farverige portrætter af ’den anden’ i samfundet.
”Problemet i dag er, at vi ikke sidder sammen med rigtige mennesker, ansigt til ansigt, vi råber til hinanden på de sociale medier,” siger Nisenbaum. Hun prøver at bekæmpe denne kulturelle tendens gennem sine malerier, hvis intense, sanselige farver tvinger seeren til...