I en ny udstilling på Louisiana får vi verden at se igennem dokumentargenren. I Generation Wealth kaster den amerikansk-jødiske fotograf Lauren Greenfield et øjenåbnende og retrospektivt blik på 25 års forbrugskultur, der i hendes øjne ændrede verden: Gav den rå materialisme, celebritykultur og utilsløret narcissisme.
![](https://i0.wp.com/goldberg.nu.linux263.unoeuro-server.com/wp-content/uploads/2019/09/69038248_2480344802022083_7783162029539328000_n_red-kopi.jpg?w=1080)
Foto: Jackie and friends with Versace handbags at a private opening at the Versace store, Beverly Hills, California 2007 © Lauren Greenfield
Generation Wealth er et uforligneligt dokument over årtiers vilde forbrugsræs og tager os med som vidne til de finansielle bevægelsers amokløb verden over: Island, Dubai, Irland, Rusland og naturligvis Guds eget Amerika. Udstillingens mere end 200 billeder, film og interviews er både berørende, rystende og fascinerende oplevelser. Det er kulturhistorie, antropologi og makroøkonomi i et og samme greb, og Lauren Greenfield (f. 1966) er mesteren.
Med dokumentaristens greb, billeder og interviews, præsenterer Lauren Greenfield os for en visuel kultur fra en periode med uhørt forbrugerisme. Lauren Greenfield var tidligt optaget af de kommercielle mekanismer, der er i spil rundt om teenagere, netop som de springer ud som forbrugere. Hvordan kropskultur, ungdom, seksualitet og det at se rig ud blev den egentlige valuta. Dette er ikke ny viden for hverken sociologer eller økonomer, men i hænderne på Lauren Greenfield bliver disse mønstre synlige for os alle, og det er intet mindre end et visuelt granatchok.
’Jeg køber, altså er jeg’ kunne meget vel fremhæves som den logik og identitetsmæssige afhængighed, forbrugerkulturen aftvinger mennesket kloden rundt. En afhængighed, der helt bogstaveligt afstedkommer skader på menneskers sjæl og krop. Greenfield skildrer ikke kun vinderne, og hun tog sit afsæt for projektet i Los Angeles, hendes hjemby.
I en ny Louisiana Channel produktion fortæller Lauren Greenfield om baggrunden for udstillingen og dokumentarfilmen Generation Wealth. Her nogle år efter projektets færdiggørelse i 2017 udtaler hun: ’Jeg tror ikke, at det, mine billeder skildrer, kan marginaliseres, især ikke i en tid med Donald Trump. Uanset hvor meget vi har lyst til at sige ’Det her er ikke os’, så holder billederne et spejl op foran os’.
En af de store kvaliteter ved Lauren Greenfields arbejde, fra afsættet i 1990’ernes midte og frem til i dag, er hendes evne til at komme tæt på de mennesker, hun dokumenterer og ønsker at forstå. Det er ikke et køligt og distanceret blik udefra, hun præsterer. Generation Wealth er med Lauren Greenfields egne ord hendes søgen efter svar på, hvad det var, der skete med den amerikanske drøm. Svarene finder hun over hele kloden.
Udstillingen på Louisiana er initieret af og blevet til i samarbejde med Annenberg Space for Photograpby og Lauren Greenfield.
Teksten er et uddrag af Louisianas pressemateriale om udstillingen.
Lauren Greenfield: Generation Wealth
22. august 2019 – 26. januar 2020
LÆS OGSÅ
Nobel Prisen 2020 i litteratur går til Louise Glück
Indrømmet – jeg havde aldrig hørt om kvinden før. En tilbagevende vittighed er ifølge kilder at råbe ’endelig’, når navnet på en forfatter, man aldrig har hørt om, bliver læst op i Stockholm som årets modtager af Nobel Prisen. Men mange i Europa ville som jeg nok...
Ytringsfrihed: Facebook ændrer regler i forhold til Holocaustbenægtelse
De sidste fire år har Facebook været under et voksende pres for at skride ind over for fake news, hadtale, diskrimination og trusler, der florerer på siderne. Facebook har hidtil haft en politik om at skride ind over for indhold, der hylder Holocaust, men ikke...
Hærværk på jødisk begravelsesplads straffes med et års fængsel
En 39-årig mand fra Hobro er ved Retten i Randers idømt et års fængsel for hærværk mod en jødisk gravplads. 84 gravsten blev overhældt med grøn maling, seks af dem blev væltet, og der blev påklistret et gult klistermærke med teksten 'Jude' på en af dem. Ligeledes fik...