Can you dance while you shoot?
Can you shoot while dancing?
Can you move while you shoot?
Klokken havde passeret to om natten, og himlens sluser havde åbnet sig over festivalpladsen i Roskilde, da den israelske musiker Noga Erez inklinerede for et lille publikum på Gloria, festivalens mindste scene.
Dance while you shoot er lidt af en kendingsmelodi for den 27-årige sangerinde, fortalte hun, da Goldberg mødte hende flere timer før koncerten. Sangen er et visitkort, selvom det i første omgang slet ikke var planen, at den skulle med på debutalbummet, Off the Radar, der udkom for tre uger siden.
”Den opsummerer, hvad jeg tænker om konflikten. Den handler om at leve et sted, hvor alt er muligt, men samtidig ved du, at det har ekstreme konsekvenser for andre lige rundt om hjørnet. Den handler om at leve i et land, hvor regeringen på tiende år bliver mere og mere ekstrem, konservativ og nationalistisk, ” fortæller Noga Erez, mens vi delvist står i ly for regnen under et træ i Roskilde Festivals ”Artists Village”.
Alternativet har en højere pris
Det er første gang, at Noga Erez besøger en ”rigtig festival”. Altså en, hvor folk overnatter og stemningen er ”lidt hippie”, siger hun begejstret. Og her i en dansk sommerregn taler vi efter kort tid om Israel, konflikten og landets fremtid, selvom det slet ikke var meningen. Og selvom hun ofte har fået at vide hjemmefra, at ”hun ikke skal tale om, hvad der sker i Israel”.
”Men det gør ikke noget. Det ligger mig meget på sinde, og jeg er fyldt med frustration. For Israel er jo et fantastisk land, og israelerne har fantastisk succes over hele verden. Men samtidig har denne her konflikt stået på så længe, og den bevæger sig i den forkerte retning. Folk er holdt op med at tale om fred. Det er et ord, som ingen siger mere, og folk vender øjne og tænker, at man er naiv,” siger Noga og tænder endnu en cigaret.
Men hvor finder man alternativet? Udefra set er det svært at få øje på den israelske venstrefløj lige nu.
”Det er rigtigt, hvis man ser det udefra. Men der er en ny generation af politikere på vej, som siger, at de ikke vil ”håndtere” konflikten, men de vil tale om fred. Det er selvfølgelig ikke let. Og det vil komme med en høj pris. Men alternativet vil komme med en endnu højere pris, ” siger hun og tilføjer, at tendensen med politikere, der lover at lette løsninger på komplekse problemer, langt fra er et isoleret israelsk problem.
”Folk følger politikere, der kan give dem hurtige og lette løsninger. Det sker i USA, i England og i resten af Europa. Noget er ved at ændre sig i verden, og folk leder efter de lette løsninger. Og politikerne står klar til at gribe de lette svar. Men det er en stor løgn, og de er ikke rigtig ledere. De er blot politikere, som har magt som det eneste mål”, mener Noga Erez.
Israels M.I.A.
Det er blot tre uger siden, at Noga udgav sit debutalbum på det tyske indie-label City Slang. Hun har fået omtale i nogle af de største europæiske medier – fra The Guardian til Der Spiegel – og selvom udgangspunktet ofte er politik og konflikt, har hun da også ramt et par mere kulørte europæiske magasiner – formentlig på grund af sin modelagtige skønhed krydret en power-udstråling, man ikke sjældent finder hos israelske kvinder.
Men det er selvfølgelig albummets musikalske kvalitet, der holder gryden i kog og har bragt hende ud på den europæisk turne, der rundede Roskilde. Hendes sang-stil minder en del om britiske M.I.A., men med en mere legende og rytmisk brug af stemmen, og en elektronisk univers, hvor nye lyde og beats blander sig på en overraskende måde.
Noga Erez er opvokset i Tel Aviv. Moderen er forfatter, faderen arbejder i telebranchen, og hun har en klassisk musikalsk opdragelse. Ifølge interviewet i The Guardian blev værnepligten overstået i en fart som musiker i den israelske hær.
Hun har tidligere bl.a. lavet jazzmusik, men som hendes album også afspejler, var det lidt af en åbenbaring at få adgang til musik-software på computeren.
Hun beskriver det som en meget introvert proces at skrive musik – selvom sangene på albummet er blevet til i samarbejde med hendes partner, Ori Rousso.
”Jeg plejede at skrive sange på en meget traditionel måde. Mig og klaveret. Og egentlig startede det med computere og musik-software med, at jeg ikke havde råd til at leje et studie. Der blev jeg lidt forelsket i lyden, hvor instrumenterne lyder lidt ”falske”. Lyde, der kun eksisterer i den digitale verden. Og ikke den akustiske verden, ” fortæller Noga Erez.
Vejen mod vinyl
Kontakten til City Slang, der bl.a. står bag halvstore navne på den elektroniske scene som canadiske Caribou og duoen Junior Boys, kom ifølge Noga Erez ud af det blå. De var faldet over nogle af hendes sange på nettet, og hun havde ikke tænkt på at udgive et album, der jo umiddelbart er lidt af en anakronisme i en Spotify-tid, hvor man ”bare laver en masse sange, og smider dem på nettet, efterhånden som de var færdige”.
”Jeg er også en stor album-forbruger. Når jeg kan lide en sang, elsker jeg at lytte til albummet. Jeg følte egentlig ikke, at jeg var klar til at udgive et album. For det var så stort et koncept for mig.”
”Det har været en rigtig interessant proces. At begynde at samle sangene – og vælge en masse fra. Det var rigtig godt, at jeg fik en deadline fra pladeselskabet, for ellers havde vi arbejdet med albummet resten af livet, ” siger Noga, der fortæller, at hendes forhold til mange af sangene ændrede sig undervejs.
”Eksempelvis Dance while you shoot. Ud fra en musikalsk vinkel, havde jeg ikke regnet med, at den ville gå hen og blive en vigtig sang. Jeg havde overhovedet ikke tænkt på den som en mailstream-sang med hit-potentiale. Men pladeselskabet mente, at det var en af de sange, der kunne trænge igennem.” fortæller Noga Erez, inden hun bevæger sig ind i ly for regnen.