Lørdag den 30. november 16.00-18.00 danner Børsen rammen om udstillingen Momentum

Kunstnerne Sophie Dupont, Lillibeth Cuenca Rasmussen, Mette Riise og kunstnerduoen Philip | Schneider vil i rammerne af den historiske Børssal opføre fire live performances. Forestillingen er kurateret af Natalia Gutman. Den gamle varebørs bygget af Christian IV i centrum af Slotsholmen bliver til scene for kunsteventet Momentum – køn og kunst på Børsen. I fire stedsspecifikke performances, vil publikum blive mødt med satire, evokativ sang, publikumsinddragelse og overraskende iscenesættelse.

Jødefejden og Børsen

Det er dog ikke første gang, at Børsen er bagtæppe for begivenheder, og af den mere alvorlige slags skal vi 200 år tilbage til 1819. Dagen er den 3. september 1819 og det er fredag morgen på Børsen i København. Nogen har hængt et opslag op på døren ind til Børsen. ”Til alle gode og kristelige Borgere” står der som det første. Plakaten er en opfordring til københavnerne om at fordrive byens jødiske borgere, ”denne Samfundets Pest”.

Det er ikke tilfældigt, at det er på Børsen, plakaten hænger. Bygningen er omdrejningspunktet for handel og internationale, finansielle transaktioner, og en gruppe af de indflydelsesrige københavnske jøder har deres gang her.

Det bliver begyndelsen på Jødefejden, hvorstore folkemængder på Amagertorv i København angriber jødiske forretninger og smadrer vinduer i jødiske boliger rundt omkring i byen, så glassplinter ligger i gaderne, som en lille Krystalnat. Politi og militær bliver sat ind og der er tale om militær undtagelsestilstand.  

Det er omvendt helt fredeligt, da Børssalen 150 år efter blev brugt til den ikoniske happening Uddrivelsen af templet/Nøgen kvindelig Kristus af Bjørn Nørgaard og Lene Adler Petersen, hvor Adler Petersen gik nøgen gennem Børssalen med et kors i hånden. Det var en happening, der vakte stor opsigt på grund af den nøgne krop, og fordi kunsten var blevet aktivistisk. Formålet var at italesætte kvinders status og vilkår og sætte spørgsmålstegn ved herskende magthierarkier og værdier. Denne gang var det heller ikke tilfældigt, at man havde valgt Børsen – magtens centrum. Men hvad er der egentlig sket på de fem årtier siden 1969? 

50 år efter aktionen Nøgen kvindelig Kristus
Kritik af kapitalens magt og oprøret mod patriarkatet er hos de aktuelle kunstnere blevet til afledte temaer som den kvindelige kunstnerrolle, balance, det personlige ansvar, kønsroller og relationer og fællesskabets styrke. Denne gang kommer kunstnerne ikke uanmeldt, men pirker til vores opmærksomhed gennem en legende og poetisk tilgang og holder momentum i kønsdebatten – i den grandiose Børssal.  

Denne tekst oven for bygger på den pressemeddelelse, der er blevet sendt ud i forbindelse med udstillingen, men tilføjet et historisk perspektiv i forbindelsen med Børsen, der ofte har været bagtæppe for begivenheder.  

Udstillingen er støttet af:
Biludan Gruppen A/S, Dansk Erhverv, Det Obelske Familiefond, DSV Panalpina A/S, 15. Juni Fonden, Moalem Weitemeyer Bendtsen, NIM Brandboard, ProActive A/S, SoLiX, Statens Kunstfond, TDC Group og William Demant Fonden.

Nobel Prisen 2020 i litteratur går til Louise Glück

Indrømmet – jeg havde aldrig hørt om kvinden før. En tilbagevende vittighed er ifølge kilder at råbe ’endelig’, når navnet på en forfatter, man aldrig har hørt om, bliver læst op i Stockholm som årets modtager af Nobel Prisen. Men mange i Europa ville som jeg nok...

Faster Hildas Testamente – omtale

Jeanne Goldschmidt debuterer med en roman om sin fjerne bedstefar, maleren og kunsthistorikeren Ernst Goldschmidt. En søndag morgen i 1954, på vej op ad Jægersborg Allé med sin storesøster, mødte Jeanne Goldschmidt for første og eneste gang sin farfar. Det blev kun...

Kafkas prosafragment ’I vores synagoge’ filmatiseret

Franz Kafka er en af verdens mest kendte jødiske forfattere. I hans dagbogsnotater og korrespondance tematiserer han tit jødedommen og sit forhold til det jødiske. I hans litterære værker derimod leder man forgæves efter ord som ’jødedom’ eller ’jøde’. Her sker...

Share This