Goldberg anbefaler, at man oplever Søren Sætter-Lassen og Lars Mikkelsen i Kathrine Kressman Taylors klassiker ‘Adressaten ubekendt’ fra 1938 på Det Kgl. Teater.

To tyske venner, Max og Martin, ejer sammen et kunstgalleri i San Fransisco. I 1932 vælger Martin at flytte tilbage til Tyskland, hvilket bliver starten på en halvandet års lang brevveksling.

Langsomt fascineres Martin af tidsånden i Tyskland og af Hitlers retorik, og korrespondancen tager en ubehagelig drejning. Max, som er blevet tilbage i USA, er nemlig jøde.

Adressaten ubekendt er en smuk og tragisk fortælling om venskab, om nazismens fremmarch i Tyskland, og om to gamle venner, der mister fodfæstet i den nye verdensorden.

Efter pausen fortæller historikerne Bo Lidegaard eller Christoffer Emil Bruun om, hvordan Danmark som land og folk stillede sig til de totalitære trusler i årene op til 2. Verdenskrig, og hvordan vi i de år som samfund mødte nazismen. Efter denne fortælling åbnes for publikums refleksion.

Denne 2. del er forfattet af Bo Lidegaard.

Adressaten ubekendt giver ingen svar, men er en medrivende påmindelse om, at vi hver især har et ansvar for at finde dem.

Forestillingen kan også opleves på turné rundt om i landet læs mere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20192020/skuespil/adressaten-ubekendt/?section=top

LÆS OGSÅ

Degenereret kunst på Øregaard Museum

Alexander Archipenkos malerier og skulpturer er hverken racistiske, sexistiske eller på anden vis beskæmmende. Til gengæld er de ekspressive, farverige og banebrydende indenfor udviklingen af den kubistiske skulptur. Archipenkos kunst er innovativ - og netop derfor...

Blinde vinkler

Megumi Matsubara mener, at øjnene har fået for meget magt. At være seende er, for majoriteten, en selvfølge, men for Matsubara har det været interessant at finde en anden tilgang til verden, end den man finder gennem den ydre verden. ”Jeg var nået til et punkt, hvor...

Pissarro er absolut ikke en inspiration

Lelia Pissarro vil ikke berømmes for at være oldebarn af Camille Pissarro. Men hun vil heller ikke kalde sig Stern, som er det efternavn, hun har giftet sig til. Hun vil være sin egen Pissarro - også selvom det har kostet hende sin gallerist, og at hun evindeligt skal...

Share This